onsdag 23 december 2015


TÄVLA MED FINASTE MATTAN!

Posters och prints från






Kika in hos



och berätta för oss vilken poster du gillar mest, så har du chansen att vinna just den!

 Två vinnare får varsitt print.




Inte ort eller stad? Här finns mer.


Tävlingen sker i samarbete med

Dragning den 7/1.


-  VI ÖNSKAR LYCKA TILL!  -

___________

Tävla mer?







På Instagram tävlar vi ut gröna marmorljusstakar, titta gärna på

@finastemattan

__________________________________________________




Granskum ersätter glögg på lyxbaren.

Granskum, björkrök och fermenterade blåbär. Det är ingredienser i baren Pharmariums nya vinterdrinkar. De skippar glöggen på menyn i år.


–Vi vill vara julfria, säger Anders Sandberg, barmanager på Pharmarium.

Pharmarium, den experimentella baren i Gamla Stan,i år väljer de att skippa glöggen helt och fokusera på vinterdrinkar istället. Faktum är att de låter bli att haka på jultemat över huvud taget.

– Vi har inget som är jul. Förra året serverade vi glögg, men det sålde inte så jättemycket. Nu har vi valt bort det. Vi vill vara julfria och har så mycket andra grejer och smakkombinationer som vi hellre pushar för, säger Anders Sandberg, barmanager på Pharmarium.

Äppelfavorit

Gästernas favorit på den nya menyn är drinken ”Apple and smoke”.

– Här har vi tagit vara på höst- och vinteräpplen. Vi kryddar upp citronjuice med saffran, citrongräs, rökt äppelolja, kanel och vaniljstänger. Det får sjuda med strösocker, så att det blir ett cordial. Drinken innehåller också färsk citronjuice, Cognac och Applejack, som är ett amerikansk äppelbrännvin. Vi garnerar med torkade äppelskivor som vi skurit tunt och torkat i ugnen över en natt.

Granskum och näverhållare

En annan populär favorit är drinken ”Treehouse”.

– I den här använder vi gin, Martini Bianco, Ginger Beer och en egengjord 'Treehouse Syrup' som innehåller granbarr, myskgräs och angelikarot. Sen tillsätter vi fermenterade blåbär, som vi syrat upp med vassle. Därefter färkpressad citron och så rör vi om lätt med krossad is. Drinken toppas av ett granskum med barrsmak och placeras i hemgjorda näverhållare. För att göra hållarna har vi värmt björkbark över ånga och knytit ihop till glashållare.

Rökpistol och kaviarpärlor

För att göra drinkarna använder Pharmarium sig av ett gäng spännande tekniker och mackapärer.

– Vi använder till exempel en rökpistol. Det ser ut som en pistol med en pip. Den används inom matlagning och i barer om man till exempel vill röka en sås eller sätta röksmak på pilgrimsmusslor, eller i vårt fall, sätta röksmak på olika typer av drinkar.

Fler av de tekniker som används på Pharmarium används också inom konditoriverksamhet.

– Vi har till exempel en gelifieringsgrej. Man värmer upp ett speciellt pulver med vätska - vilket kan vara smaksatt med till exempel likör eller sprit - och droppar den i kall matolja så det blir små kaviarpärlor. Det sätter lite extra roliga texturer på vissa ingredienser till olika drinkar.



Texten kommer från Allt om Stockholm


------------------


Mer dricka.

Bromölla har Sveriges godaste kranvatten.


- Vi har så bra förutsättningar i Bromölla, vi har norra Europas största akvifer, så vi behöver knappt behandla råvaran utan luftar bara vattnet, säger Lars Svensson från Skåne Blekinge Vattentjänst.

Svenskt Vatten utser vinnaren och texten i sin helhet kan ni läsa här:

___________________________




Svårinslagna klappar?


___________

EN RIKTIGT GOD JUL TILL ER ALLA FRÅN OSS PÅ FINASTE!



Vi ses igen den 27:e med en ny fräsch tävling!



57 kommentarer:

  1. De är så fina!
    Jag skulle gärna ha en över Kalmar här hemma, då vi bor i Kalmar än:)
    De med ögonen är med sååå fina!
    God Jul till Er!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Astronomy sign - Leo.

    per.sonligt gmail

    SvaraRadera
  3. Stadskarta "Stockholm" passar fint som nybliven husägare i just Stockholm ���� Kram Madelene Abrahamsson

    SvaraRadera
  4. En riktigt God Jul till M&M.
    Massor med kramar till er ♥
    Petra

    SvaraRadera
  5. Varberg - "västkustens pärla" ;)
    GOD JUL!<3

    SvaraRadera
  6. Tittar förbi en av mina favvobloggar för att önska er en alldeles underbar JUL
    Stor Kram Sanna

    SvaraRadera
  7. Hunnebostrand- den skulle min søster få, de har hus i nærheten der.
    Vh.Anne-Mari

    SvaraRadera
  8. Astronomiska märken som Libra-vågen skulle vara i min smak.
    Minna

    SvaraRadera
  9. Tittar in och önskar en underbar J U L !

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, vi gillar rara vinnare! God Jul till dig och kram tillbaka!: )

      Radera
  10. Svala. Så särdeles snygg!
    Roselyn, rrroselyn@outlook.com

    SvaraRadera
  11. Eyes 1 är ju superfin! God Jul! :)

    SvaraRadera
  12. Svar
    1. God Jul och kram tillbaka, hoppas din vinst dykt upp! : )

      Radera
  13. God Jul till er på finastamattan. Ha en underbar jul med era nära och kära...// Giggi

    SvaraRadera
  14. Världskarta, synd att inte vägnätet är med som på de andra kartorna. ;-)

    SvaraRadera
  15. Jag önskar mig en Svala som jag tycker är fin.
    God fortsättning på julfirandet!
    Hälsar
    Sara
    sara.m.martelius@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Vi frossar i choklad och knäck. : )

      Radera
  16. Jag skulle helst vilja vinna Härnösand eftersom det är min gamla hemstad. God fortsättning till bästa bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Bästa, trevligaste bloggen, inte sant...? : )

      Radera
  17. Saknar Dublin som skulle ha varit det självklara valet. Istället väljer jag Gävle som är hemma för mig!
    Camilla Sandmark
    kubbov30@gavlenet.se

    SvaraRadera
  18. Göteborg är min gamla hemstad. Den vill jag vinnaa. Håller tummar och tår. God fortsättning på helgen. Anki

    SvaraRadera
  19. Har aldrig varit till USA så skulle vara lite närmare med affishen Boston på väggen. :)
    Laila V

    SvaraRadera
  20. Stockholm, min hemstad innan flyttade till Rättvik. Den vill jag gärna vinna.
    God fortsättning till er!

    SvaraRadera
  21. God jul! :-)

    Vinner mer än gärna en poster med karta över Örebro, staden där jag träffade min livs kärlek!

    christinabjorn@hotmail.com

    SvaraRadera
  22. Street View, Paris med Eiffeltornet. olaludvig(at)ektv.nu

    SvaraRadera
  23. Hoppas på turen att vinna Upplands Väsby. Det vore en perfekt present till karttokig son.

    SvaraRadera
  24. Hej !
    Jag skulle vilja vinna Världskartan ;))....sen önskar jag er en god fortsättning på helgen ;))
    Må så gott !!
    Kram bia

    SvaraRadera
  25. God fortsättning! Åh, jag vill vinna stadskartan Kungälv!
    //Eva

    SvaraRadera
  26. Eyes 1. Den påminner mig om filmen "Funny Face" med Audrey Hepburn.
    Gun B (gunderbara.gun@gmail.com)

    SvaraRadera
  27. Jag skulle vilja ha Växjö eller Stockholm. Nuvarande och förra bostadsorten.

    SvaraRadera
  28. Halmstad hade jag önskat mig att vinna// Med vänlig hälsning,
    // Giggi

    SvaraRadera
  29. Har jag turen att vinna önskar jag en "Växjö" - postern! Gott nytt år! Mvh Emma F

    SvaraRadera
  30. Skövde! Bor inte där längre, men ändå där som är "hemma". Skulle dock behöva komplettera med andra städer för att göra maken nöjd :)
    Gott nytt år!
    /HelenTN

    SvaraRadera
  31. "Fiskarna" i så fall! Himla fin! :) yohannaafskovde@gmail.com

    SvaraRadera
  32. Stadskartan över Luleå tycker jag är så fin, min hemstad!

    Mvh
    Monica Nilsson

    SvaraRadera
  33. Hoppas på att vinna en Helsingborg kartan eftersom min man flyttat upp till Norrbotten med mig. Då borde hans kära Helsingborg få pryda väggen!

    Mia Korch

    SvaraRadera
  34. Jag hoppas på att vinna stadskartan över Vetlanda då jag är född där men bor numera i Västerås. Har tänkt själv att köpa både Västerås och Vetlanda, så om jag vinner en köper jag en :) kommer passa så fint till det nya huset.
    /Lina

    SvaraRadera
  35. Skulle bli super glad och hoppas på en stadskarta Norrköping. Dem är super snygga. ��. Annars en Rejmyre som jag hoppas ska komma som ny i tryck snart. Tjipp o hej. �� Mvh Anna Svahn

    SvaraRadera
  36. Jag skulle vilja ha en med Finnerödja eftersom min sambos farfar bodde där och det är ett ställe som betyder mycket för honom. Jag hann tyvärr aldrig träffa hans farfar men har fått se massor av smultronställen i lilla Finnerödja! Den hade fått sättas upp på vår vägg som ett minne och en väg att få komma dit eftersom vi bor långt ifrån. Det hade betytt jättemycket för min sambo!
    Linnea Boman
    linneabohmaan@hotmall.com

    SvaraRadera
  37. Manhattan Street View hade vart fin på väggen så jag alltid kan drömma om min favorit stad.

    Mvh Simon K

    SvaraRadera
  38. Stadskartan över Höör vill jag vinna! Men även storstäderna är ju så fina (New York, Stockholm osv)

    Mvh. Annika Jönsson (dizzy_object@hotmail.com)

    SvaraRadera
  39. Jag vill så gärna vinna en poster från Fredericas design med motivet "Örnsköldsvik" för det är min hemstad och och tavlorna är mycket.
    Jag äger en sådan tavla själv, men denna skulle jag vilja ge till min mycket kära inredningstokiga vän. Det skulle göra mig så glad att få ge henne denna vackra poster :) <3

    Instagramkonto / Hellensvitahus

    SvaraRadera
  40. Så fina! Karlstad är
    favoriten
    Kram/AM

    SvaraRadera

Välkommen med en trevlig kommentar eller en fråga så besvarar vi den så gott vi kan.