tisdag 9 februari 2016



Tävla med FINASTE om 2 handgjorda temuggar från







Österlen, det vackraste av det vackra. Här finns keramikverkstaden och butiken där Kajsa Leijström har äppelträden och havet som närmsta grannar.



I samarbete med keramikern tävlar vi ut 2 fina, handdrejade muggar. Tävlingsuppgiften blir att berätta för oss om vad du tycker är finast i Kajsas produktion, utöver muggarna.




Klicka på länken ovan så kommer du till keramikerns hemsida. Här finns även vägbeskrivning för er som senare vill ta en vår- eller sommarutflykt till ett av de vackraste av landskapen, Skåne. 

Butiken ligger nära Kiviks musteri som även det är väl värt ett besök. För att inte säga otroligt fina Brösarps backar eller Stenshuvud, när ni ändå är i krokarna.

Dragning av vinnare sker den 20/2

-  S T O R T   L Y C K A   T I L L !  -
___________________________

B O K V I N N A R E!

Louise får Ditt husapoteket
Maze runner går till Patrik K
Miriam H får konspiration Olof Palme
Viktiga slag i världshistorien går till Lillemor

Alla böckerna kommer från förlaget Semic.

Vänligen meddela oss era hemadresser i mejl.

GRATTIS!
_______________________________________

INTERVJU MED

R E A    N


vars bok  Kalas för barn snart landar i butikerna.

Fakta:
Ålder: 38 år
Familj: Man och dotter snart 6 år.
Bakgrund; Utbildning, yrke, yrken:
Utbildad butikskommunikatör/visual merchandiser,
har haft en kort karriär som inredare på IKEA innan jag startade
eget företag och frilansar nu som pyssel och DIY-stylist.
Bor: På centrala Hisingen i Göteborg
Född: Född och uppvuxen i Märsta utanför Stockholm.


FINASTE: Varför pyssel?
KARIN: Jag har ett enormt behov av att få skapa och uttrycka mig kreativt. Pyssel är kul för det kopplar ihop mitt andra intresse, inredning, och passar mig bra då jag vill få snabba resultat. Jag gillar enkla och billiga material och pysslar gärna loss på allt som skall slängas här hemma.

FINASTE: Vad är roligast att jobba med? Vilket material?
KARIN: Papper är en klassiker som man kommer långt med. Jag älskar att hitta på kul och grafiska mönster med dekorplast. Sprayfärg är en annan favorit, snabba och snygga resultat.

FINASTE: Har du gjort böcker tidigare?
KARIN: Detta är min första bok men jag fick alltid högst betyg på alla arbeten i skolan (på min tid gjorde man dem för hand utan dator) så det har alltid varit lite min grej, att imponera på lärare, kanske inte genom kunskap, men genom förmåga att göra snygga layouter!

FINASTE: Hur blev du så populär?
KARIN: Jag tror det är för att jag är nyfiken, vill testa allt och gärna delar med mig av det. Jag har inget tålamod utan gör enkla, funktionella saker som folk känner att de själva klarar av. Folk brukar säga att de blir glada av mina bilder och jag använder mycket färg, grafiska mönster och lekfullhet. Jag har en tydlig stil och vet alltid precis var jag är på väg, jag har en tydlig målbild och älskar det jag gör!

FINASTE: Säljer du dina skapelser?
KARIN: Jag testade det lite i början men insåg snabbt att det inte var att producera jag ville göra, jag ville testa nya saker och inte göra samma sak hela tiden. En period hade jag så många beställningar på olika pappersdekorationer att jag inte hann med. Jag pluggade, jobbade, hade familj och satt hela kvällarna vid mitt lilla skrivbord och klippte och klistrade saker och skickade iväg. Nu har jag hittat mer av det jag vill göra. Inspirera!

FINASTE: Vad vill du göra om tio år?
KARIN: Oj, vad svårt! Jag hoppas att jag får fortsätta göra böcker, hålla i workshops och kanske jobba med TV. Jag har haft många mål och nu uppnått de flesta så jag är väldigt lyckligt lottad. Jag har en hemlig dröm om att någon gång ha ett eget pysselsortiment eller märke men jag är nog lite för lite entreprenör för det. Just nu är jag väldigt nöjd med livet!

FINASTE: Vad har du för motto?
KARIN: "Mer pyssel åt folket" är mitt kall och uppmaningen "Make it work" gillar jag, det är lite som att allt kan hända under processen men till slut får man till det och växer under resans gång på något sätt, jag hör alltid Tim Gunns (från Project runway) stämma när jag kör fast och det brukar funka!

Håll koll på bloggen! Vi kommer senare att tävla ut Karins bok som snart kommer hos Bonnier Carlsen. Det blir kalas!


Bilden kommer från My Home. Foto: Frida Ekman


För alla pysselsugna!
Vill ni göra egna Alla hjärtans dag-askar så ser ni video med Karin här:


Hennes populära Instakonto hittar ni här:


__________________

Piffa upp väggarna hemma för ickepyssliga:
Tävla om posters här:


_________________



OCH ALLA VISSTE VÄL ATT DET VAR "ÄGGHALVANS DAG" I GÅR? SE:

TV 4



50 kommentarer:

  1. Lergökselefanten är fräck. : )

    SvaraRadera
  2. Kannan Slända och fantastiskt utflyktstips. Åker till Skåne varje sommar och ibland på konstrundan. Har dock missat Kajsas keramik hittills. Det får vi ändra på! Kreativa Karin följer jag på Insta, blir glad av hennes fix och grejor, men pysslar aldrig själv. Rena terapin att se andra dona. Madeleine

    SvaraRadera
  3. Det ovala stora uppläggningsfatet är så vackert!

    /Nina

    SvaraRadera
  4. Svårt att välja bland allt fint, men till slut föll jag för bestickkrukan. //Annika

    SvaraRadera
  5. Trädgårdsknopparna och äggkopparna med fat! Åh, vad fina! Och tänk vad härligt att äta äppelkräm i portionsskålen Äpple!

    SvaraRadera
  6. Tekannan äppelblom var ju bara för söt!
    / Caroline

    SvaraRadera
  7. Helena i Uppsala
    portionsskål Äpple

    SvaraRadera
  8. Blomkruka med fat er det aller fineste! Ikke lett å velge, for det var jo bare fine saker hun har laget!
    Vh.Anne-Mari

    SvaraRadera
  9. Skulle så gärna vilja vinna muggarna eftersom jag tillbringat mycket tid i de trakterna, min mamma är född där. Allt är så fint men jag föll direkt för äggkopp med fat.
    Kreativ Karin följer jag, inspirerande.
    //Eva

    SvaraRadera
  10. Älskar Skåne!

    Vill gärna tävla! Den stora vita kannan tyckte jag var i en klass för sig på hemsidan!

    Hoppas ni har haft en underbar fettisdag!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  11. Det stora fatet Slända.
    olaludvig(at)ektv.nu

    SvaraRadera
  12. Tekannan Bulblomma var otrolig vacker!

    Ha en fin dag!

    Kram Mia i Luleå

    SvaraRadera
  13. Allt är ljuvligt fint men hjärtat slog ettextra slag för de små keramikskedarna.
    Kram
    Ingela

    SvaraRadera
  14. Vill gärna vara med och tävla. Liten vas äpple tyckte jag var fin. Håller tummarna för tekoppen.
    Gullan

    SvaraRadera
  15. Supersöt äppelbrosch!
    //NINA J

    SvaraRadera
  16. Jag tycker om allt, men temuggarna och de fina äppelfaten klappar hjärtat lite extra för kanske.

    Hälsningar Jolanda

    SvaraRadera
  17. Stengodskanna slända är jättefin och tillräckligt rymlig ! :)
    onnesi@hotmail.com

    SvaraRadera
  18. Jättefina keramikföremål att välja från, ojoj... Mitt val blir bullig vas turkos.
    Håller tummarna för en av kopparna.
    Laila V

    SvaraRadera
  19. Jag fullkomligt älskar lergöken i form av en räv. Kul med något annat än fåglar,skulle gärna lära mig spela på en lergök. Och just den räven skulle nog få mig att våga testa,för det kan ju omöjligt låta värre än när rävarna smyger runt husknuten här hemma och skäller.

    SvaraRadera
  20. Den snygga och praktiska äggkoppen med fat. Helt ljuvlig. Tänk en frukost med dessa i pastellerna mint, rosa, blå, vit och rosa

    SvaraRadera
  21. Jisses, vilka snygga koppar!En sådan skulle det vara härligt att dricka sitt te ur. Jag blev lite smått förälskad i lergöken myrslok men allt är ju så himla fint så det är svårt att välja!
    Camilla Sandmark
    kubbov30@gavlenet.se

    SvaraRadera
  22. KNUBBIG GRÖN VAS!
    Stina H

    SvaraRadera
  23. Knubbig grön vas är väldigt fin ��Håller tummarna hårt! Mvh Madelene.A

    SvaraRadera
  24. Tekanna med grön strukturrand är min absoluta favorit.
    -Paul

    SvaraRadera
  25. Trädgårdsknopp spiral vit - var superfin!

    Mvh/ Elin Hansson

    SvaraRadera
  26. Lergök elefant eller häst ser kul ut! Vill så gärna vinna fina temuggar, ja har inga handgjorda keramiksaker alls hemma.
    Hälsningar Bodil

    SvaraRadera
  27. Älskar tekannan Äppelblom hos Kajsa

    Annelie
    frankan59@hotmail.com

    SvaraRadera
  28. Hej! Jag vill gärna vara med och tävla, tycker personligen om alla jättefina keramiker i "kollektionen" Slända! :-)
    Speciellt muggen är superfin!
    Mvh /Nathalie Bergström

    SvaraRadera
  29. Hej, är gärna med o tävlar! Tycker att serien "Slända" är jättefin :-) Speciellt muggen!
    Mvh Nathalie Bergström

    SvaraRadera
  30. Keramik-kannorna äpplet är mina favoriter
    Hälsningar Stina

    SvaraRadera
  31. Jag gillar zebramuggen! Många hälsningar från Lollo

    SvaraRadera
  32. Får brosch. Får mig att må bra.
    Britt-Marie, bm punkt ramlosa snabel-a hotmail punkt com

    SvaraRadera
  33. Kaffekopp med hjärta. Det är ju trots allt alla hjärtans dag. /Rolf

    SvaraRadera
  34. Annika J:

    Lergökselefanten tyckte jag var väldigt orginel och häftig. Är uppväxt i Ängelholm (lergökarnas stad) så därför denna lockade lite extra!

    SvaraRadera
  35. Tycker Kajsas keramik slår det mesta! Vackert och alltid med genomtänkt tanke på användbarhet.
    På promenaden idag syntes många snödroppar och vintergäck - så valet faller på den söta lilla vasen för små vårblommor med korta stjälkar: http://www.kajsaskeramik.se/se/empty.php?id=32882

    Helena Linge

    SvaraRadera
  36. Tekannan äppelblom till min berså, vore så underbart. Temuggarna så gärna. Håller alla tummarna på hela familjen. Titti

    SvaraRadera
  37. Fantastiskt fin keramik!
    Älskar sländor och det stora vita fatet med sländor är helt ljuvligt <3

    SvaraRadera
  38. Som älskare av vitlök föll jag för vitlöksrivfatet.
    Roselyn, rrroselyn@outlook.com

    SvaraRadera
  39. Hängsmycket med äpplemotiv föll jag
    för, tänk vad snyggt på solbrun hud!

    Kram Nina T

    SvaraRadera
  40. Den stora kannan. Fina saker hon gör. Solveig

    SvaraRadera
  41. Uppläggnings-skål mellanstor behöver jag och Kajsas är mycket snygg. Gun B (gunderbara.gun@gmail.com)

    SvaraRadera
  42. Jag är obotligt förälskad i den fina tekannan Äppelblom och dom underbart personliga lergökskorna. Hoppas på vinst! Kram, SOL. O.

    SvaraRadera
  43. wow! Det fanns ju verkligen super mycket vackert, hur kan jag ha missat denna shop? Favoriten om jag nu måste välja vilket är jätte svårt, måste vara; "portionsskål slända" som påminner mig om härliga dagar ute i trädgården en skön sommarkväll, så mysigt.

    SvaraRadera
  44. Hej!
    Det var inte lätt att välja ut något som man tyckte mer om på deras sida.. ALLT är fantastiskt fint!! Men om man måste välja så fastnade jag för det ovala uppläggningsfatet. Åh vad det var fint!
    Nu håller jag tummarna för fina muggar! Kram Maria Johansson

    SvaraRadera
  45. Vad fina saker och den bulliga tulpanvasen är en klar favorit. Det är en fantastisk känsla att dricka ur drejade koppar och njutningen blir helt klart större!

    SvaraRadera
  46. Knubbiga gröna vasen är väldans läcker.
    Härligt med stor mugg, såsom te & sympati ! :D
    Gunnar B

    SvaraRadera
  47. Utöver de vackra muggarna som lottas ut här så är min favorit Miniskål äpple =).

    f_kamilla@hotmail.com

    SvaraRadera
  48. Absolut finaste är tulpanvasen, men jag gillar hela stilen och den gröna glasyren.

    SvaraRadera

Välkommen med en trevlig kommentar eller en fråga så besvarar vi den så gott vi kan.