söndag 14 januari 2018



Tävla om fina prints!




         









Berätta för oss i en kommentar härefter,

 vilket motiv du tycker allra mest om.




Avsluta med ditt namn.





Det kommer mer...






Är du en supermom?



Boktävling!







        





"Jag har blivit anmäld till socialen för det finns folk som anser att jag inte kan ta hand om mina barn ordentligt eftersom jag syns för mycket i TV-rutan." 



Programledaren Jessica Almenäs är en av många kvinnor som kommer till tals i boken

"Dålig mamma eller superkvinna?"

Hon är långt ifrån ensam om sina upplevelser av att bli utpekad som en dålig mor för att folk anser att hon arbetar för mycket. Att hon i stället borde ta hand om sina barn. 

En mamma som är framgångsrik blir hårt behandlad av sin omgivning från dagispersonalen och arbetskamrater till kompletta främlingar. Hur gör de kvinnor som har ett krävande arbetsliv? Hur har de praktiskt löst sitt vardagspussel? Vilket pris har de fått betala?

Therese Albrechtson har intervjuat en mängd kvinnor, bland andra

Anna Kinberg Batra
Annie Lööf
Ebba Busch Thor
Jessica Almenäs
Camilla Läckberg
Gudrun Schyman
Karin Adelsköld
Elaine Eksvärd
 Annika Strandhäll

I den här boken sammanställer hon sina och deras erfarenheter för att lyfta fram de problem som drabbar kvinnor som både vill satsa på sitt arbete och vara mammor för att så ge hjälp till andra kvinnor i karriären. 



Vi tävlar ut tre ex! I samarbete med






Kika in hos förlaget och berätta om en annan titel de ger ut.


 Kommentera efter inlägget med ditt namn.




Tukan förlag





Dragning i båda tävlingarna sker den 22/1.






L Y C K A   T I L L !


_____________________




Vinnare!



Vit skjorta från KAFFE clothing går till Mandy.


Blå skjorta får Susann.



Pysselböcker från Bonnier Carlsen

vinner

Alexandra och Josefine.



Mejla oss era lev adresser inkl mobil nr.




GRATTIS!



_____________________________________________



GRLPWR - helt enkelt!




Snygga toppar, T-shirts, tröjor.













_________________________________________


Frusen i vinter? Lätt ordnat!

Tea for two.








När man är frusen, när man vill ha något lugnande, värmande. En anledning att bjuda hem en fling på. Vi på FINASTE dricker te varje dag. Med eller utan date.


















Värmer precis lika bra - stearinljus.

Ljus som inte rinner ner på ljusstaken och bordet finns hos Ljusboden i Hult. Gallerljus, spindelvävsljus, stenljus mm.











_________________________________________


Halv åtta hos dig?


Servera tillbehör i fina små fyrkantskålar.









________________________



PORTUGAL









Prisvärd mat och dryck, vänliga människor, pittoreska


 gränder, korkek-plantager, vingårdar. Vad mer kan man


 begära?


FINASTE ska senare i år åka till det lilla landet med


 den stora charmen och vi behöver tips.


Har ni varit i Portugal och blev sådär extra förälskade i


 något särskilt, så mejla oss gärna och berätta eller


 kommentera härefter.



 Tack!



____________________




Wildlife at home?






Krokodil, guldfärgad. En verkligen iögonfallande dekoration.
Stor 28,5 cm - eller liten, 16 cm.





___________________________________


Svenska genier del 1.


Att det moderna blixtlåset, eller dragkedjan som man säger på vissa håll i Sverige, uppfanns av en svensk är helt korrekt.

De första grunderna till blixtlåset lades dock på andra sidan Atlanten och det var även där Gideon Sundbäck befann sig när han utvecklade den typ av blixtlås som vi använder idag.

Idén till blixtlåset fick amerikanen Whitcomb Judson 1891. Judson patenterade en anordning bestående av hakar och öglor och startade företaget Automatic Hook and Eye Company i Hoboken i New Jersey. Han lyckades dock inte få sin uppfinning att fungera som han ville i praktiken.












Bild  Stoff & stil


Företaget hotades av konkurs när man 1906 frågade Gideon Sundbäck om han var intresserad av att vidareutveckla uppfinningen.

Sundbäck, som föddes 1880 i Ödestugu utanför Jönköping, var ingenjör inom elektroteknik och hade ett par år tidigare emigrerat till USA. Han förbättrade Judsons blixtlås, men det hela fungerade fortfarande inte tillräckligt bra för att få något genombrott.

Istället började Sundbäck om från början och kunde 1912 patentera sin Hookless No. 1.

1913 uppfann han en ny teknik, där båda sidor av blixtlåset bestod av likadana delar som hakade i varandra. Året därpå påbörjade företaget tillverkningen av denna nya typ av blixtlås, som i princip är samma som vi använder än i dag.

Det tog alltså 23 år för blixtlåset att utvecklas från idé till användbar produkt och det tog även tid innan själva produkten väl fick sitt genombrott. Den första skjutsen åt tillverkningen gav första världskriget via flytvästar, flygarjackor med mera.

Gummistövlar var den första större civila användningen. Inom klädbranschen dröjde det till 30-talet innan användandet slog igenom.

Idag är blixtlåset en självklarhet, tack vare en tekniskt kunnig smålänning som aldrig gav upp.


Källa: Allt om vetenskap


_______________________________________



Är ni med i våra tävlingar på Instagram?


Delta gärna:

@finastemattan


... och följ oss för att ha chans i tävlingarna!





23 kommentarer:

  1. Av de två motiv ni har här på tävlingssidan gillar jag den högra bäst. Men båda är vackra. Av alla på artbybagci.com väljer jag lejonet för det är mitt stjärntecken.

    SvaraRadera
  2. "Planet Earth II: Livet på jorden ur nya perspektiv" är en annan boktitel som jag finner intressant. BBCs naturprogram på TV brukar vara fantastiska så boken är säkert lika bra.

    SvaraRadera
  3. Finastemotivet är Daenerys Targaryen – Game of Thrones. Hon är min favoritkaraktär i serien. Det är ett porträtt som skulle få hedersplatsen på väggen och "trona" upp sig.
    Roselyn @ outlook . com

    SvaraRadera
  4. Jag ställer upp i boktävlingen också. "Tala inför folk - så bemästrar du din scenskräck" av Stefan Sauk & Jan Marcusson. Att prata inför andra är inte alltid lätt, så då känns det tryggt att kunna ta del av författarnas erfarenheter.
    Roselyn (blev lite fel när jag skrev min email i förra kommentaren, det ska vara "rrroselyn @ outlook . com)

    SvaraRadera
  5. Boken Whiskey skulle min far uppskatta. Tävlar om en bok till min sambo! Jens

    SvaraRadera
  6. Det finns en bok som ser fin ut som heter Gröna rum. Jag vill jättegärna vinna en bok där jag kan läsa om hur andra mammor fixar vardagslivet med jobb och barn. Hälsningar Helen A

    SvaraRadera
  7. Jag tycker mest om
    det vänstra motivet.
    Nelly

    SvaraRadera
  8. Motivet Belle (skönheten och odjuret), tycker jag mest om. Den röda blomman lyser upp hela tavlan. En riktig skönhet. Gun B

    SvaraRadera
  9. Hos Turkan förlag hittade jag "Bowls of Goodness". Spännande smak- och kulturkombinationer. Jag har två vegetarianer i familjen så denna bok kan nog hjälpa mig att variera deras kost. Gun B

    SvaraRadera
  10. Åh, jag vill vinna postern med ögonmasken! Så himla fin!

    Anette

    SvaraRadera
  11. Av de två motiven ni visar tycker jag mest om den med fjärilen (högra). Visst fanns det mycket annat fint där också, men jag tolkar det som om ni menar dem som ni visar ;))...så jag är med och tävlar !...annars är bilden med lejonet fint!
    Ha det !

    SvaraRadera
  12. Hej igen !
    Jag menar den till vänster med fjärilen...så det kan gå !!
    Bia

    SvaraRadera
  13. Jag har vunnit här en gång för länge sedan men jag försöker igen. Jag tycker den högra tavlan är absolut finast. MOA

    SvaraRadera
  14. Aktier är en bok jag skulle kunna tänka mig.

    Cissi G

    SvaraRadera
  15. Det vänstra motivet "Monarch", med glasögon i form av en fjäril gillar jag mest. Britt-Marie, bm punkt ramlosa snabel-a hotmail punkt com

    SvaraRadera
  16. "Whisky: upptäck, upplev och njut". Inte en bok för mig själv, men jag vet en whisky-älskare som skulle uppskatta att få den i födelsedagspresent. Britt-Marie, bm punkt ramlosa snabel-a hotmail punkt com

    SvaraRadera
  17. Jag gillar det högra motivet av den anledningen att det är bättre med personer som har en kolibri bakom örat än en räv. /Rolf

    SvaraRadera
  18. I art-shoppen är min favorit Gimli – Lord of the Rings signerad av John Rhys-Davies! Han är lite lik mig, så det blir som att se mig i spegeln. Fast av de två motiven på den här sidan föredrar jag den högra med ansiktet i profil. olaludvig(at)ektv.nu

    SvaraRadera
  19. Bli blodsockersmart: Förebygg och påverka diabetes. Låter som en tänkvärd bok. Den kanske kan hjälpa mig att krympa min ölmage. olaludvig(at)ektv.nu

    SvaraRadera
  20. Motivet med fjärilen är den jag tycker bäst om.
    -Paul

    SvaraRadera
  21. "Montanaris italienska mat" är en annan titel som ges ut på samma förlag. I den boken får jag lära mig att Italien är mer än bara pasta och pizza.
    -Paul

    SvaraRadera
  22. Det högra motivet önskar jag vinna till min syster. Jesper

    SvaraRadera
  23. "Så gör du slime" hade barnen älskat! Allt som kletar och är slappar är populärt! ���� Tävlar gärna om boken! / Emma F

    SvaraRadera

Välkommen med en trevlig kommentar eller en fråga så besvarar vi den så gott vi kan.