lördag 16 september 2017


Tävla om en snygg bricka!




I samarbete med






Design Anna Linderholm


Berätta för oss om något mer du tycker om från leverantören, kika in hos:




Kommentera efter inlägget med ditt namn.


Tävla om fin keramik till köket!





Vinn liten och stor mugg rädisa från


Berätta för oss i en kommentar vad du tycker mest om vad gäller mönster på keramik.

Avsluta med ditt namn.


Dragning sker den 24/9 i båda tävlingarna.



L Y C K A    T I L L !

 _______________

V i n n a r e !

En blå klänning från Konini går till Jenny.

Meddela oss om du vill ha S eller M.


Mimmi Borg får svarta stretchbyxor.

Unisexbyxa, svart, vinner Lena B.

Mejla oss era lev adresser inkl mobilnr.


GRATTIS!
______________


FRYS absolut INTE i höst!

Swagger jacket med riktigt lååånga ärmar, skönaste vi vet. Går långt ner över rumpan, det bästa som finns för en höstpromenad, när vinden viner. Praktiskt mörkblå för all sorts aktiviteter - utöver att just fingå.





Låt inte fukt och kyla hindra dig från att vistats utomhus i höst. Rejäl jacka finns hos:


____________________

Bedårande träleksaker.








______________________

Svårt att reda ut begreppen i flödet?






Ätran, Halland.

Det finns inte någon entydig indelning av vattendrag, men man kan göra en viss indelning i fråga om storlek och strömhastighet.

Flod brukar beteckna de största vattendragen.


Älv används i Sverige, Norge och Finland om en flod som oftast är större än en bäck eller å.


Å är storleksmässigt oftast mellan bäck och älv.


Bäck är oftast de minsta vattendragen.


Vanliga vattendragsnamn


I SMHI:s vattendragsregister finns det 7922 olika vattendragsnamn.

De vanligaste namnen är

Kvarnbäcken 148 st
Lillån 138
Storbäcken 72
Sågbäcken 57
Kvarnån 49
Svartbäcken 33
Tvärån 30

Har du doppat tårna i något vatten vid namn ovan?

Källor: SMHI och Halland.se

___________________




30 kommentarer:

  1. Den brickan skulle jag vilja ha, den var jättefin !
    Jag har kikat på deras produkter och jag gillar även deras skärbrädor av alla de slag ;))...och vad gäller mönster på keramik så får jag väl skriva en egen kommentar av den tävlingen, eller ?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej igen ! tänkte även vara med och tävla om muggarna. Och vad gäller mönster på keramik så gillar jag färggrant och lite "runda" mönster. Vilka mönster som helst bara det är mjuka mönster ;))
    Kram Bia

    SvaraRadera
  3. Bra tips med jacka, avskyr korta så man fryser om baken. Jag tävlar gärna om keramik och gillar löv, blad och blommor mest. Inte figurer och ansikten och sådant.

    MOA

    SvaraRadera
  4. Smörknivar och andra hemtrevliga saker gillar man ju. Brickan vill jag ge lillasyrran som samlar på just brickor.
    Andreas

    SvaraRadera
  5. Vilken ljuvlig bricka! Glasunderläggen gillar jag också skarpt!
    Monica

    SvaraRadera
  6. Tycker om alla mönster utom döskallar./Rebecca Josefson

    SvaraRadera
  7. T U S E N T A C K !!
    Så glad jag blir!
    Jag vill ha small tack!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  8. asymmetriskt mönser på keramik eller antikt.
    En gång grävde jag upp en (trasig) kopp i Jordanien från hellenistisk tid (ca 300-100 f.Kr.). Den såg förvånansvärt modern ut men var verkligen över 2000 år gammal. Inget nytt under solen!

    SvaraRadera
  9. Åh jag gillade disktrasan med dalakurbits så fin
    På keramik gillar jag ränder gärna med textur så det känns.
    /Jessica

    SvaraRadera
  10. Träpusselna i djurformer hos skandinavisk hemslojd är jättegulliga och blir bra underhållning till barnbarnen. Gun B

    SvaraRadera
  11. Jag vill även tävla om keramik. Blommiga mönster är min absoluta favorit. Ju blommigare desto bättre. Gun B.

    SvaraRadera
  12. Det hemslöjdade servettstället format som en segelbåt vill jag ha på mitt (ba)bord i höst och vinter. FÖR när det är KÖLdgrader ute drömmer familjen sig bort, snabbt som ett SKOTt och utan gRUFF, det vill jag LOVA.

    SvaraRadera
  13. Jag älskar keramik med naturmotiv. Alltså mer som en tavla än ett upprepat mönster, om ni förstår hur jag menar.

    SvaraRadera
  14. Jag gillar döskallar som mönster. Kunde inte låta bli att påpeka det, med tanke på en tidigare kommentar ovan.
    /Rolf

    SvaraRadera
  15. Tjusiga bordstabletter, av Kerstin Westin, hittade jag på skandinaviskhemslojd.sidvisning.se. Passar bra när man vill duka extra fint.
    /Rolf

    SvaraRadera
  16. Skärbrädorna på sidan 45 i hemslöjdskatalogen är fantastiska, speciellt den med näckroser. olaludvig(at)ektv.nu

    SvaraRadera
  17. Frukter, grönsaker och bär vill jag gärna ha som mönster på keramik. olaludvig(at)ektv.nu

    P.S.
    Jag har faktiskt doppat lilltån i lillån.

    SvaraRadera
  18. Det lilla fåret art.nr 354 är så gulligt! Men det fanns mycket fint.

    Mvh Robin
    familjknutsson@hotmail.com

    SvaraRadera
  19. Brickan "Träd i blom" va färgsprudlande�� Älskar brickor.. så håller alla tummarna!.�� / Emma F

    SvaraRadera
  20. Jag tycker det är så fint med växter, grönsaker/frukter å annat från naturen på keramik. Konstigt nog blir det så mycket mysigare i hemmet å med naturliga ting på keramik.

    Mvh. Erika
    erika.olsson89@gmail.com

    SvaraRadera
  21. Jag tävlar gärna om den vackra keramiken. Jag älskar mönster på keramik, gärna växter och djur. Tycker det är fint med keramik som bryter av och sticker ut. // Kim F

    SvaraRadera
  22. Åhh, finastebrickan man kan vinna! Osthyveln med älghorn hade varit en fin present till min bror som är jägare, men för tillfället ligger inlagd på sjukhus. Britt-Marie, bm punkt ramlosa snabel-a hotmail punkt com

    SvaraRadera
  23. Som mönster på keramik föredrar jag något enkelt. Några streck, prickar, eller en uggla. Britt-Marie, bm punkt ramlosa snabel-a hotmail punkt com

    SvaraRadera
  24. Jag vill tävla om den vackra brickan. Det är svårt att peka ut en sak, för jag gillar det mesta i Skandinavisk Hemslöjds sortiment Alla små gulliga tomtar och andra figurer, samt alla handmålade produkter, plus....
    -Paul

    SvaraRadera
  25. Jag vill gärna tävla om keramik också. På annabrostromkeramik Instagram-konto såg jag några med träd på. De var supersnygga.
    -Paul

    SvaraRadera
  26. Jag vill tävla om de fina muggarna i keramik från Anna Broström. Som mönster på keramik älskar jag blommor, grönsaker, frukter och prickar i glada färger. Annas keramik uppfyller alla mina önskningar, lyckas aldrig bestämma mig vill ha alla! Rädisan är fantastisk!
    Hoppfulla hälsningar Madeleine H

    SvaraRadera
  27. Mönstret i sig spelar inte så stor roll, bara det är färgat rosa. Fast oavsett vilket blir jag glad ändå om jag vinner keramikutlottningen. :-D
    Roselyn

    SvaraRadera
  28. Wow! Skandinaviskhemslöjd har magneter av al. Jag älskar att pryda mitt kylskåp med magneter. Det är väl därför jag är så tilldragande. ;-) Brickan blir en bra 40års present till min sambo. Roselyn

    SvaraRadera
  29. Snygg bricka!
    Jag tycker dörrklappen/Hackspett är så fin.

    SvaraRadera

Välkommen med en trevlig kommentar eller en fråga så besvarar vi den så gott vi kan.