torsdag 25 maj 2017



Som ni har förstått vid det här laget så fyller vi två år och det fortsätter vi glatt att fira.

T ex med SKRUFs glasbruk, som  blir hela 120 i år! Hurra för oss och SKRUF!






Tävla med FINASTE om en Pallo junior vas.

Uppgifter:

1. Följ oss på Instagram @finastemattan och skriv ett "Hej" där under bilden Pallo junior.
2. Här på bloggen vill vi att du berättar vilken du tycker är finast av SKRUFs vaser; Pallo eller Dagg....?

Vinnaren som dras är en som följer på bloggen OCH på Instagram.

Kommentera med ditt namn efter inlägget.






Dragning den 5/6.

Tävlingen sker i samarbete med








STORT LYCKA TILL!

_______________________________________


VINNARE!

Ebba N får shorts från Holy Sally.
Det får även Carro Arvidsson.

Trätofflor från Haga trätoffelfabrik går till Ida.

Mejla bloggen era lev adresser inkl mobil nr för sms avisering av paket.

G R A T T I S !

_______________________________


Snyggaste weekend bagen till din lilla trip?








Hittar man hos:



___________________________________________________


Ringblomma


Calendula officinalis
Compositae


Ringblommorna är verkligen livsbejakande starka färgklickar i kryddgården. De blommar snällt och länge och tillmäts många goda egenskaper.

Växtbeskrivning:

Ringblomman är ettårig och blir ca 40 cm hög. Den långa blomningen pågår ända fram tills dess frosten kommer på senhösten. Kronbladen varierar mellan gult och orange. Det är starka färger och blommorna liknar små solar. Stjälken är fjunig och grenig med långa blad.

Odling:

Det här är en lättodlad växt. Så frön på våren när jorden blivit tillräckligt varm. Det går också att odla i kruka utomhus. Läget skall vara soligt. Man bör gallra plantorna till 20-30 cm avstånd, en regel som vi aldrig har följt. Det går bra ändå. Ringblomman har små krav på jordmån, men den vill inte stå för blött. Klipp av vissnade blommor efterhand så kommer det snart fram nya.
Ringblommorna frösår sig mycket lätt.




 




Text: Odla.nu



______________________________________


SKÄMT ÅSIDO

Vår vän underhållaren behöver fler roliga historier och skämt då han är inhyrd på ett femtioårs kalas för att "ståuppa".
Så har ni några bra historier att dela med er av igen så mejla eller skriv i kommentarsfältet. Vi hade väldigt roligt sist ni bombaderade oss med larv och tokigheter.

Riktigt kul vecka på jobbet var det.

Ha en underbar långhelg om ni är lediga.

KRAM!






37 kommentarer:

  1. Dagg är snyggast! Följer er. TINA

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vilken underbar vinst, att svara på den där frågan blir inte lätt! De båda vaserna är som en dröm. Tror att alla intrdningstokar hade velat ha en av varje. Men om man måste välja så väljer jag helt klart Pallo. Älskar verkligen det där eleganta och enkla som Pallovasen har, den är en stor favorit för mig. Hade så gärna velat ha en sån i vardagsrummet!

    Håller tummarna!!

    SvaraRadera
  3. Hej från @perluggla,
    "Pallo liten" tycker jag bäst om.

    Fråga: Vet ni varför en mattematikbok är ledsen?
    Svar: Den har så många problem

    Fråga: Vilket djur är mest ekonomiskt?
    Svar: Bud-geten

    Fråga: Om du har 11 äpple i en hand och 9 i den andra, vad har du då?
    Svar: Mycket stora händer

    SvaraRadera
  4. Ponny 100 cl. Jag har alltid önskat mig en ponny. ; )
    Roselyn (rrroselyn20 på Insta)

    SvaraRadera
  5. Vasen Tokyo, som även kan användas som ljuslykta. Jag använder namnet ludvigola på Instagram, olaludvig(at)ektv.nu

    SvaraRadera
  6. Jag säger att "Pallo junior" är finast, delvis för att jag inte hittade någon vas som heter "Dagg" i Skrufs sortiment. Förmodligen tittar jag på fel ställe, har ni någon länk?
    -Paul, @80KiloPaul

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagg är "världskänd" och den mest populära vasen. Säljs enbart av Svenskt Tenn. : )

      Radera
  7. Båda är fina men jag tycker att Dagg är finast :-)
    Ann-Sofie (annso1974@hotmail.com)

    SvaraRadera
  8. En rolig historia oxå...

    Det var en hare och en björn som satt bredvid varandra i skogen och bajsade.
    Plötsligt vänder sig björnen mot haren och frågar:
    -Har du problem med att bajs fastnar på din päls?
    varpå haren svarar:
    - Nej
    Då tog björnen haren och torkade sig med honom...
    /Ann-Sofie

    SvaraRadera
  9. Pallo såklart !♡!

    SvaraRadera
  10. Jag svarar Dagg, men ta det inte på fel sätt, jag skulle bli jätteglad om jag vann en Pallo.
    /Rolf /roffe_k42

    SvaraRadera
  11. Dagg är ett strå vackrare.

    En finländare blir tillfångatagen av kannibaler. De stoppar honom i sin kokande gryta. När de lyfter på locket en timme senare poppar finnens huvud upp och han säger: "Tack, det var underbart, kan jag få låna en handduk".

    Britt-Marie, bm punkt ramlosa snabel-a hotmail punkt com, mer eller mindre känd som Stallmamman.

    SvaraRadera
  12. Pallo er min favoritt. Har aldri likt Dagg. Nå får jeg vel halve Sverige på nakken ☺
    Vh. Anne-Mari
    Hvordan følger man bloggen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kikar här en gång i veckan...typ... : )

      Radera
  13. Först och främst ett stort GRATTIS FINASTE MATTAN. Pallo tycker jag var snyggast.
    En liten rolig historia Far och son gick förbi ett vackert hus med röda lampor i (bordell) och
    sonen undrade vad det där är för ett hus.
    – Det är ett glädjehus, sa fadern.

    Senare på dagen var sonen ensam och han hade inget att göra
    så han kom på att han skulle gå och köpa sig lite glädje.
    Väl inne på bordellen satt en storbystad dam och undrade vad pojken ville.
    – Jag vill köpa mig glädje.

    Damen förstod att pojken inte kunde mena sex,
    så hon gick och bredde fyra marmeladmackor till pojken.
    När pojken kom hem undrade fadern var han hade varit.
    – Jag har varit och köpt glädje, sa pojken.
    Fadern undrade hur det gick och fick till svar.
    – Jo de tre första gick bra men den tredje slickade jag bara av.
    /// Med vänlig hälsning,
    Gülay

    SvaraRadera
  14. Jag har länge drömt om en Dagg-vas eftersom jag tycker att det är den absolut vackraste vasen. Men Pallo är också jättefin och det vore superroligt att få vinna den eftersom jag har lite ont om fina vaser. Håller tummarna och skriver hej på Insta!

    /Jessica S

    SvaraRadera
  15. Jag tycker att omgivningen påverkar vad som är finast och i mitt hem skulle Pallo göra sig bäst.
    Gun B, insta_gun

    SvaraRadera
  16. Grattis till shortsvinnarna!! Jag missade att tävla, de är underbara!

    Sug ut det sista ur långhelgen nu!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  17. Pallo är så stilren så jag håller på den!/Monica

    SvaraRadera
  18. Självklart Pallovasen ������ Håller tummarna hårt och på Instagram är madde_cancersurvivor mitt namn �� Kram Madelene

    SvaraRadera
  19. Jag tycker dagg är finast jag! :)

    SvaraRadera
  20. Tycker att Pallo är finast, osäker på vad jag skrev nyss så ber om att få korrigera! Mvh mycket trött småbarnsmamma!
    ...

    SvaraRadera
  21. Vasen Pallo skulle jag själv ha valt // Malin Bastin (missBastin)

    SvaraRadera
  22. Jag gillar båda! Men kanske är Dagg lite vackrare ändå.
    Greta

    SvaraRadera
  23. Jag föll för Pallo och den enkla formen ❤️
    Annika

    SvaraRadera
  24. Svårt val..men får säga Dagg då! Kan man mer än hålla tummarna �� / Emma F

    SvaraRadera
  25. Pallo! ❥ Fin med dikesblommor & blommor från lokala blomsterbutiken.
    Maria // Villasmedsbo

    SvaraRadera
  26. Vasen Pallo! Suverän form för många olika typer av buketter.
    Karin

    SvaraRadera
  27. Dagg har jag önskat mig bra länge nu...den är så fin men Pallo skulle nog passa bäst hemma.
    Två vasfavoriter!!!
    /Jennie @pellejonsa

    SvaraRadera
  28. Dagg är vacker men mycket vanlig. Pallo är mer användbar och mycket stilren. Följer er på insta. Hälsn Anki

    SvaraRadera
  29. Grattis till er! Älskar båda dessa vaser, även om Daggen har en särskild plats i mitt hjärta. Uppskattar dock enkelheten i Pallon, och det skulle vara fantastiskt fint att få vinna den då jag fyller 40 år på torsdag.
    Kram Anna-Maria/inredningochdesign

    SvaraRadera
  30. Grattis till er!
    Pallo är vacker o stilren & får gärna flytta hem till mig som älskar blommor men Dagg vinner med sin skönhet.
    casadeulrika

    SvaraRadera
  31. Daggvasen är något extra, ibland kan jag nästan tycka att den inte behöver någon bukett eftersom den är så vacker i sig själv. Den konkurrerar mest bara med blommorna den får. Pallo däremot behöver lite blommor, men inte mycket. Det räcker med en enkel kvist för att den ska bli vansinnigt vacker och den lyfter varje blomma den får. Men ja, som svar på er fråga blir det nog ändå Dagg. Det är en klassiker som ingen kopia någonsin kan mäta sig med. Den är vacker både med och utan blommor, som ett konstverk även när den står på hyllan och väntar på att fyllas./ Debbie

    SvaraRadera
  32. Pallo vasen är helt fantastisk, har länge spanat in den. Daggen är också fin men tycker att pallovasen har det där lilla extra och jag vet en liten tös som hade blivit så glad av att få denna goding i studentpresent!

    Hoppas jag får göra min dotter lite extra glad på sin stora dag!

    Kram Jeanette

    SvaraRadera
  33. Jag älskar Pallo ��������
    /Stina, sstimic@gmail.com

    SvaraRadera

Välkommen med en trevlig kommentar eller en fråga så besvarar vi den så gott vi kan.