söndag 23 april 2017



ULRICA  HYDMAN  VALLIEN






Svartvitt, grafiskt och stilrent.

Tävla med FINASTE om 3 snygga brickor!

I samarbete med Åry AB.









Kika in hos Åry Sweden och berätta sedan för oss vad du gillar mest i sortimentet.



Kommentera med ditt namn efter inlägget.

Vi har tre fina brickor till er.


Dragning sker den 2/5.

STORT LYCKA TILL!

_____________


VINNARE!

Åsa Nilsson och Ida Olsson vinner Barnens resebok från Speja förlag.

Ingrid och Gunilla Egelstad får varsin barnklänning från Myrfolk.

Mejla adresser inkl mobilnummer till bloggen.
Klädesplaggvinnare lägger till önskade storlekar på klänningarna.


GRATTIS!

_____________________________


G  Ö  T  E  B  O  R  G







Eftersom FINASTE mest hänger i Malmö och Stockholm medger vi att GBG blivit lite åsidosatt från vår sida. Men det ska vi helt klart ändra på! För oj, vad trevligt vi hade under vår senaste visit till Swedens town no 2, - ja, i storlek räknat då...


Gör ni som vi, åker till Liseberg vart annat år och ser STADEN Göteborg väldigt sällan? Sluta genast med det! Göteborg är trivsel från början till slut.

Vad som först slog oss var avsaknaden av ljuden från polissirener och andra utryckningsfordon stup i kvarten. Något som vårt kära Malmö inte kan skryta med t ex.

Lugnt, behagligt och avkopplande utan storstadsstress. Det är Göteborg för oss. HAGA i synnerhet andas mys och är fullt jämförbart med huvudstadens Gamla stan, här är samma höga trivselfaktor.








I gatuhörnet till vänster i bild fikar man i cosy miljö på

Café Hebbe Lelle, adress; Haga Nygata.

Göteborg bjuder också på flera riktigt spännande hotell, se:

Pigalle

Dorsia


Eggers



Men här är vårt val. Göteborgs äldsta hotell:

Hotel Royal







Låt er inte luras av den lite mörka startsidan på hemsidan. Hotellet är ljust, mycket charmigt, otroligt fräscht och fint inrett.

Personalen är uppmärksam, vänlig och personlig utan att vara påträngande. Hela hotellet andas trygghet och omhändertagande. Trivsel är A och O på en resa, tycker vi. Här lyckas man på alla punkter!

Vi bodde i

Superior dubbelrum

Stort, luftigt rum, inrett i blått och guld med lite skärgårdstil, lite royalism och väldigt mycket charm. Tänk gammal stadsvåning och herrgård i ett.

Hotellet får av oss betyg 4,5 av 5!

På plus sidan:

Rent och mycket fräscht, vilket faktiskt är viktigast av allt när man är iväg. Liten vardagsrumsavdelning med soffa, soffbord, fåtölj. Obligatoriska skrivbordet, stor TV (som vi inte ens hann titta på.) Stora fönster, en dusch som är rejäl och där det inte rinner ut vatten (som brukar vara fallet på 9 av 10 hotell vi bor på). Bra och god frukost! Ingen trängsel.

I "loungeavdelningen" finns 20! talet magasin som hotellet prenumererar på åt gästerna, utöver fyra morgontidningar. Fria Ipads att låna samt kaffe och hembakat varje dag. Även då du checkat ut.

Man förvarar gärna väskorna tills din avresa påbörjas och paraplyer finns att låna. En liten fin inbjudande uteplats på innergården.

Varför inte betyg 5? 

På minussidan:

Ingen restaurang.
Är du man och över 185 kanske du slår i knäna vid toalettbesök. Toaletten bjuder inte på stort utrymme.
Inga äkta fågeldun kuddar, syntetkuddarna är lite för höga för att vara sköna. 

Annars har vi absolut inget att klaga på.

Hotellet ligger några minuters promenad från Centralstationen och efter endast en vänstersväng ser man det direkt. 







Våra övriga Göteborgstips:

Utöver sommartid blomstervackra Liseberg; Konstmuseet, Stadsbiblioteket, Botaniska trädgården, Spårvagnarna. Åka runt, hoppa av och på var man vill. Paddan sommartid är ett måste.

Universeum är enligt oss något överskattat. Det är vått, smutsigt och svårt att andas i regnskogen. De djur man ser är lätträknade. Bäst på Universeum är helt klart akvariehallen.

Undvik:
Avenyn. De gamla vanliga kedjorna. Totalt ickecharmigt. Vi hängde mest innanför vallgraven. Här finns allt man vill ha, i princip. Restauanger, inrednings-, klädaffärer - you name it!

Över förväntan:

John Scotts Stable

En vanlig engelsk, mörk pub med en underbar fish and chips som vi fortfarande längtar tillbaka till, så även högrevsburgaren!

Betyg: 4,5 av 5


Vart ni däremot absolut INTE ska gå till är:

Bryggeriet på Avenyn

Vi serverades en råraka som var just det, rå. Senigt kött som var grått och nästintill rått därtill. För första gången på mycket länge uttrycker vi starka ord som;

Det här var inget annat än riktigt jäkla äckligt!

Betyg 0 av 5

Vi älskar allt annat med Göteborg och kommer snart tillbaka men 
 undrar slutligen: Varför pratar ingen göteborgska längre? Inte en enda tvättäkta göteborgare träffade vi. Vi hoppas på härlig dialekt nästa gång. Med dessa ord avslutar vi och säger:

 We will be back!
____________________




På Instagram är det idag sista dagen i vår tävling "Bokregn hela veckan" och i morgon är sista chansen att vinna "Daniels matresa".


Välkomna dit! Ni finner oss på

@finastemattan


Har ni läsare några idéer hur vi kan fortsätta fira att bloggen fyllt 2 år i vår så mejla oss gärna! Vi lyssnar alltid på era förslag och handfasta tips.

Ha en underbar vecka och in och slåss om brickorna nu. Tänk altanhäng och fikastunder i trädgården.


KRAMAR!






48 kommentarer:

  1. Jag föll verkligen för "Botanical tray", ett mönster som verkligen tilltalar mig.

    SvaraRadera
  2. Jag är med och tävlar om en bricka :) älskar dessutom skärbrädor och denna "GARDEN TREASURES – CUTTING BOARD" skulle jag älska att ha i mina ägor! Så snygg :) i övrigt älskar jag hela deras sortiment där det stilfulla alltid finns med dessa tryck- fantastiskt fint! :) Emma Näslund, emmnas@live.se

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset!! Aldrig hört talas om hotellet. Vi funderar på att åka till Göteborg i juli eller augusti. Jag har vunnit hos er en gång, i höstas tror jag det var. Kan man tävla igen då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tävlar hur många gånger du vill! Vi har haft många vinnare som vunnit både en och två gånger.

      Radera
    2. Mycket fint! Men jag fastnar direkt för de stilrena, läckra Tray Stands - brickborden. Viventium Blue blir mitt val - passar både i torpet och i finrummet! Monika Lindh lindhmonika@hotmail.com

      Radera
  4. Botanical bricka är helt i min smak.
    Jag vill gärna vinna en svartvit fin.

    MOA

    SvaraRadera
  5. Kelly Venturas bricka Dusk & Dew tilltalar mig!/Monica

    SvaraRadera
  6. Brickan Marmor (designkod 11) är väldigt snygg och stilren.
    Roselyn

    SvaraRadera
  7. Botaniacal superfin ju! Fast alla hade jag tackat ja till och brickborden. WOW!! Marie Lindström

    SvaraRadera
  8. Botanical Brickan föll mig i smaken������ Testar lyckan i er fin,fina tävling och håller tummarna hårt/Jenny!

    SvaraRadera
  9. Brickan Botanical föll jag direkt för��Så vackert konstverk.��En Underbar bricka att servera sommarens fika med dricka./Åsa Nyberg

    SvaraRadera
  10. Såg en fin Flora (tror jag de hette) på instagram. Och gillar svartvitt gör jag med. Madde O

    SvaraRadera
  11. Wow! Jag blev helt förälskad i:
    http://arysweden.com/ary-home/shop-categories/designers-collections/olle-eksell/elephant-2/
    Kärlek vid första ögonkastet!

    Mvh
    Amanda Bach
    Amanda.b90@hotmail.com

    SvaraRadera
  12. DILL BLACK WOOD – COASTER Ø11CM 4PCS/BOX. Jag gillar särskilt att det är fyra olika motiv, så de inte är helt identiska. olaludvig(at)ektv.nu

    SvaraRadera
  13. Brickan "The Red Rose", med diameter på 49 cm, eller den stora rektangulära 32x15. De är väldigt vackra och något jag skulle vilja använda när jag serverar saft (men det går precis lika bra med annan dryck) på balkongen.
    Kram
    Per

    SvaraRadera
  14. Träskålarna, utan tvekan!
    http://arysweden.com/ary-home/shop-categories/products/bowls/

    SvaraRadera
  15. Flora var superfin och skulle passa jättebra i min stuga.

    SvaraRadera
  16. Brickan birds passar en fågelälskare som mig. Gun B

    SvaraRadera
  17. Helt klart Botanical. Och Göteborg är toppen! Har inte bott på något av de hotellen men Liseberg och Universeum måste man ju som förälder hänga med på.

    Amanda A

    SvaraRadera
  18. Wings lemongrass – en skärbräda av det rätta "snittet". /Rolf

    SvaraRadera


  19. Mina kära ärvda Årybrickor från 50-talet har tyvärr sett sina bättre dar efter idog användning under alla år sen dess. Mönstren Botanical och Feather skulle sitta fint på nya ;-)


    SvaraRadera
  20. Brickan STRAWBERRY THIEF är somrig och härlig.
    -Paul

    SvaraRadera
  21. Tävlar gärna och gillar även Pine Cone Moss Grey-Tray.
    Och tänk att man bott i Götet i 8 år !!! En härlig stad ;)
    Kramis bia

    SvaraRadera
  22. Finast är Botanical och denna svartvita.
    Martin

    SvaraRadera
  23. Brickorna gör mig allra gladast med sina fina mönster.
    Jag hade några favoriter och valet föll till slut på
    "DILL Natural Birch".

    jo66lena@gmail.com

    SvaraRadera
  24. Älskar brickan - Wings - i färg ochre (43x22 cm) och naturligtvis underbara svartvita, grafiska brickan av Ulrica Hydman Vallien - You and med - (Ø 38 cm).
    Lil R

    SvaraRadera
  25. Jag är barnsligt förtjust i den ljusblåa Pippibrickan där hon håller Lilla Gubben på raka armar :)

    /Mimmi

    SvaraRadera
  26. Jag föll planaska för brickorna i mönstret pine come moss grey - så fina, lika fin som brickan ni lottar ut.
    Jessica Hellström
    jessica_hellstrom@hotmail.com

    SvaraRadera
  27. Botanical.

    //Göran

    SvaraRadera
  28. NATANTIS DUSTY GOLD – TRAY STAND.

    /Jörgen

    SvaraRadera
  29. Cat tray var ju superfin, den säger jag! =)

    John Södling.

    SvaraRadera
  30. Jag blev särskilt förtjust i skålen Viventium Oak.
    /Ronny

    SvaraRadera
  31. Ohoj, vad snygga brickor! Kan man säga alla? Botanical och skålarna om man måste nämna specifikt. Nathalie K

    SvaraRadera
  32. Det jag gillade mest var nog JAPANESE LANDSCAPE FOREST – PLACEMAT . Känns så lugnt och se denna.

    Bloodsband@live.se

    SvaraRadera
  33. Hej Finaste!

    Jag är gärna med i utlottningen av den åtråvärda brickan :)

    På Åry´s hemsida fastnade jag för den stilrena skålen Viventum.

    http://arysweden.com/ary-home/shop-categories/products/bowls/

    Den är lika snygg i Ek som i Valnöt :)

    Vänliga hälsningar / Mikaela Appelkvist

    mickan_666@hotmail.com

    SvaraRadera
  34. Hej!

    Royal Guards brickan lockar med sin lekfulla design, passande färger och full av minnen.

    Ha en fin dag!
    Kristiina Söderström
    krieppola@spray.se

    SvaraRadera
  35. Pine Cone Thunder, varenda kotte måste gilla den! ;-)
    http://arysweden.com/ary-home/shop-products/pine-cone-thunder-placemat-40x30cm-2pcenvelope/
    Britt-Marie, bm punkt ramlosa snabel-a hotmail punkt com

    SvaraRadera
  36. Svårt val.. men en favorit blev "DILL Natural Birch"

    Trevlig måndag! / Emma F

    SvaraRadera
  37. "Botanical tray" var snygg!

    /Daaniel_96@hotmail.com

    SvaraRadera
  38. Jag föll som en fura för Natantis antrachite tray stand! Så snyggt och stilrent men ombonat på nåt sätt.
    Ha en fin 1:a maj!
    Mvh
    Malin Svensk Björck
    gizmobus@hotmail.com

    SvaraRadera
  39. Jag tycker mycket om skärbrädan People, skapad av Tina Backman.

    Vänligen,
    Amelie

    (ameliehansson@hotmail.com)

    SvaraRadera
  40. Jag tycker mycket om glasunderläggen "My Lovely Guests" av Cornelia Waldersten.

    Håller alla mina två tummar för vinst.
    /Annette
    hexansurtant@hotmail.com

    SvaraRadera
  41. Brickan Botanical är helt underbar!
    i.ronnlid@gmail.com
    Gerdan R

    SvaraRadera
  42. Vilka fina brickor av min "namne" Ulrika skulle gärna få flytta hem till oss!
    Brickan Manhattan av Olle Eksell är helt Lovely, vi gifte oss på Manhattan för fyra år sen...

    SvaraRadera
  43. Ulrica Hydman-Vallien är en fantastisk designer, så jag vill gärna vinna brickan! Brickan "Cat" tilltalar oss kattägare - tänk en katt som serverar, vilka ombytta roller!/ Ingrid, tiral@comhem.se

    SvaraRadera
  44. Skålen Viventium Oak var underbar!

    Annika Nilsson
    aneritrea@hotmail.com

    SvaraRadera

Välkommen med en trevlig kommentar eller en fråga så besvarar vi den så gott vi kan.